Artykuły

Brak rozstrzygnięcia

Drukuj

1. Wyczerpanie kamieni (Ryūkyoku)

a) Kiedy w murze skończą się kamienie (czyli gdy pozostanie jedynie 14 kamieni z martwego muru) i nikt nie zadeklarował wygranej, gra zostaje uznana za nierozstrzygniętą. W takiej sytuacji nakładana jest kara noten (noten bappu), która zawsze wynosi 3000pkt. Składają się na nią wszyscy gracze, którzy są w noten (czyli brakuje im więcej niż jednego kamienia do wygranej), a wypłacana jest tym co są w tenpai. Gracze w tenpai muszą odsłonić swoje układy, aby udowodnić, że rzeczywiście brakuje im tylko jednego kamienia do wygranej. W rezultacie rozliczenie wygląda tak: jeśli tylko jeden gracz jest w tenpai, dostaje on 3000pkt, po 1000pkt od pozostałych z graczy; jeśli dwóch graczy jest w tenpai, dostają oni po 1500pkt od pozostałej dwójki; jeśli trzech graczy jest w tenpai, dostają oni po 1000pkt, czyli czwarty gracz w sumie wypłaca całe 3000pkt. Jeśli wszyscy czterej gracze są w noten, nikt nie płaci kary.

b) Trzeba pamiętać, że ostatni kamień odrzucony może być wykorzystany wyłącznie do wygranej. Nie można na nim zrobić pon/kan/chi, czyli nie można mieć nadziei na wejście w tenpai przy ostatnim odrzucie.

c)Jeśli gracz będący wiatrem wschodnim, w przypadku powyższej sytuacji, będzie w tenpai, to w następnej rozgrywce pozostaje wiatrem wschodnim.

2. Odrzucenie wiatru

Jeśli w pierwszej nieprzerwanej kolejce każdy z graczy odrzuci ten sam wiatr, gra jest przerwana i następuje nowa rozgrywka.

3. Kyūshu kyūhai

W pierwszej nieprzerwanej kolejce, każdy z graczy ma prawo uznać rozgrywkę za nierozstrzygniętą jeśli ma na ręce dziewięć różnych kamieni yaochūpai (skrajnych i specjalnych). Jednak warto się zastanowić czy z takiego układu nie warto spróbować ułożyć Kokushimusō.

4. Czwarty Kan

Jeśli zostanie zameldowany czwarty Kan, a na kamieniu odrzuconym po tym meldunku nikt nie wygra, rozgrywka zostaje uznana za nierozstrzygniętą. Wyjątkiem jest jeśli wszystkie cztery Kan zrobił jeden gracz, wtedy rozgrywka toczy się dalej (aż do czyjejś wygranej lub piątego kan)

5. Czwarte Riichi

W momencie gdy wszyscy czterej gracze będą mieli zadeklarowane riichi, gra zostaje uznana za nierozstrzygniętą (po odrzuceniu kamienia przez czwartego gracza deklarującego riichi). W takiej sytuacji należy się upewnić czy wszystkie układy zostały poprawnie ułożone, gdyż w razie pomyłki jednego z graczy, rozgrywka skończy się poprzez chombo.

6. Potrójny Ron

Jeśli trzech graczy zadeklaruje wygraną na tym samym odrzuconym kamieniu, gra zostaje uznana za nierozstrzygniętą.

W przypadku punktów 2-6 wiatr wschodni zawsze nim pozostaje w następnej rozgrywce.
Gdy gra zostaje uznana za nierozstrzygniętą, wszystkie punkty za riichi pozostają na stole i przechodzą do puli następnej rozgrywki.
Po każdej nierozstrzygniętej grze, przy kostkach dokłada się jeden 100pkt patyczek - honba (tak jak w przypadku, gdy wygrywa wiatr wschodni).

Affiliate Marketing. Polska Liga Mahjonga
2010-2013

©