Artykuły

Wstęp

Drukuj

Mahjong to tradycyjna chińska gra dla 4 osób. Funkcjonuje pod wieloma nazwami: Japończycy i południowi mieszkańcy Chin używają: Majan (wymowa madzian), w Ameryce przyjęło się pisać Mah-Jongg, zaś Polacy spolszczyli tą nazwę do Madżong. Potocznie zaś, używa się określeń takich jak „Gra Czterech Wiatrów”, „Gra Tysiąca Możliwości”, „Gra Stu Cudów”, „Gra Szczęścia, Okazji i Umiejętności”. Jednak dosłownie tłumacząc znaki japońskie  otrzymamy „Konopiany Wróbel”, zaś patrząc na zapis chiński  odczytujemy „Konopiany Generał”. Jak widać, już sama nazwa gry potrafi przygotować nas na jej niezwykłe bogactwo i różnorodność rozgrywki. Dochodzi do tego też fakt, że nie jesteśmy w stanie wyróżnić jednej oryginalnej wersji zasad, których do dziś powstało dwadzieścia dwa (oficjalnych i skodyfikowanych; wersji lokalnych istnieją tysiące), gdyż większość pojawiła się na początku XX wieku. Jednak istnieje kwintesencja tej gry, niezmienna niezależnie od odmiany. Jest nią cel rozgrywki i sposób dobierania i odrzucania kamieni.

Rozgrywką przypomina karcianego remika lub rumikuba, ale grana jest przy użyciu specjalnych kamieni. Tradycyjnie mogą być wykonane z połączenia kości słoniowej i bambusa. Obecnie produkuje się je z plastiku. Na kamieniach figurują różne symbole oraz znaki kanji. Liczba używanych w grze kamieni ewoluowała na przestrzeni lat i współcześnie wynosi 144. Zestaw podzielony jest na dwie grupy: kamienie numeryczne i specjalne. Numery dzielą się na trzy kolory: kółka, bambusy i cyfry. W każdym kolorze jest 9 kamieni od 1 do 9. Kamienie specjalne to cztery wiatry: wschodni, południowy, zachodni, północny i trzy smoki: biały, zielony i czerwony. Każdy z wyżej wymienionych kamieni powtarza się cztery razy, co daję łączną liczbę 136. Pozostałych 8 kamieni nie używa się w japońskiej odmianie (czasami używa się tylko 3 lub 4).

Celem gry jest zebranie układu złożonego z czterech grup oraz jednej pary. Grupy składają się z sekwensów - trzech kolejnych kamieni z jednego koloru, np. 1-2-3, 6-7-8 (ale nigdy 1-2-3-4 czy 8-9-1, nie można tworzyć sekwensów z wiatrów, np. E-S-W-N i smoków, np. Biały-Zielony-Czerwony), bądź trójek - trzech identycznych kamieni, np. trzech białych smoków, trzech jedynek bambusów, trzech wschodów. Para to dwa identyczne kamienie, np. dwa zielone smoki, dwie dwójki cyfr.

Dominik Kolenda
"Mahjong w japońskiej
kulturze popularnej"
+Szymon Lasota
"Mahjong jako źródło informacji
na temat kultury i społeczeństwa
Japonii i innych krajów"

Affiliate Marketing. Polska Liga Mahjonga
2010-2013

©