piątek, 23 marzec 2012 17:01

Wizerunek mahjonga w japońskiej popkulturze

Written by 
Rate this item
(0 votes)

Poniższy dział skupi się jedynie na kilku głównych aspektach kultury popularnej Japonii, w której występuje mahjong. Są nimi: manga, anime, filmy, gry komputerowe oraz książki.

Dlaczego właśnie na nich będzie opierał się ten dział? Przez większą część minionego stulecia Japonia prezentowała się zagranicy z jedynie dwóch, bardzo różnych stron. Pierwsza to egzotyka kraju dalekiego Orientu, wraz z samurajami, gejszami oraz buddyzmem, zupełnie różna od naszego codziennego życia. Druga to siła militarna a potem ekonomiczna, która wywarła duży wpływ na życie ludzi Zachodu. Dzięki japońskim odtwarzaczom VHS, DVD, telewizorom i innym sprzętom elektronicznym mogliśmy poznać kulturę popularną, nie tyle Japonii, co krajów Zachodu. Nie oznacza to wcale, że tej kultury nie było. Nie docierała ona po prostu do odbiorcy zagranicznego. W ostatnich kilkudziesięciu latach to się zmieniło. Obecnie japoński komiks i animacja mają rzesze fanów na całym świecie. Cieszą się uznaniem nie tylko zwykłych ludzi, ale również krytyków kina. Zdobywają prestiżowe nagrody w Cannes, Berlinie czy Oscary. W Japonii manga i anime dominują jako kultura masowa, w której uczestniczą ludzie w każdym wieku i o różnej pozycji społecznej. Jest to nie tylko rozrywka, ale również źródło wiedzy historycznej, naukowej, religijnej. Według Ian Readera, znawcy japońskiej religii i kultury popularnej, manga i anime "są po prostu zbyt fascynujące, kolorowe i bogate treściowo jako medium, żeby zostawić je tylko dzieciom". W 1995 roku, manga stanowiła 40% wszystkich sprzedanych w Japonii książek i magazynów. Ich liczba wyniosła 1,9 miliarda, ok. 15 sztuk na osobę, a dochód z ich sprzedaży szacowało się na ok. 6-7 miliardów dolarów. W 2006 roku wydawnictwa komiksowe stanowiły 22,4% łącznych obrotów na rynku poligraficznym oraz 36,7% publikacji. Wartość rynku anime w 2006 roku oceniano na ok. 260 miliardów jenów. Połowa zysków z produkcji kinowych to animacje. W dziale ograniczono się jedynie do wyżej wymienionych gałęzi kultury masowej, ponieważ opis całkowitego wizerunku we wszystkich odłamach popkultury, może stanowić temat na osobną stronę internetową. Jak wspomniano wcześniej, gry wkraczając do kultury powszechnej, zaczęły pojawiać się w ukiyoe, z tradycji której narodziły się japońskie komiksy i filmy animowane. Manga i anime mają wiele cech wspólnych z grami. Tak jak i gry, są uznawane za kulturę popularną Japończyków, natomiast w innych krajach postrzegane są jako coś niepoważnego, przeznaczonego dla odbiorcy niedojrzałego - dziecka. Niniejszy dział postara się udowodnić, że tak nie jest, ponieważ gry, podobnie jak komiksy i animacja, mogą być traktowane całkiem poważnie i poruszać sprawy niekoniecznie przeznaczone dla najmłodszych.

"Mahjong w japońskiej
kulturze popularnej"

Read 4047 times Last modified on niedziela, 20 maj 2012 09:37
Dominik Kolenda

「死ねば助かるのに」

"Shineba tasukaru no ni"

"You'll only survive if you die"

 

Login to post comments
Affiliate Marketing. Polska Liga Mahjonga
2010-2013

©